SZKOLNY PROGRAM WSPIERANIA UCZNIÓW SZCZEGÓLNIE UZDOLNIONYCH W OGÓLNOKSZTAŁCĄCEJ SZKOLE MUZYCZNEJ I STOPNIA W PISZU
Szkolny program wspierania uczniów
szczególnie uzdolnionych
w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I st.
w Piszu
CELE PROGRAMU WSPIERANIA UCZNIÓW SZCZEGÓLNIE ZDOLNYCH
CEL GŁÓWNY
Celem nadrzędnym programu jest wszechstronny rozwój uczniów OGÓLNOKSZTAŁCĄCEJ Szkole Muzycznej I st. w Piszu, rozpoznawanie, rozbudzanie i rozwijanie zainteresowań, uzdolnień i umiejętności uczniów, tworzenie warunków osiągania sukcesów na miarę możliwości każdego oraz promowanie ich na terenie szkoły i w środowisku lokalnym. Program wyrasta z przyjętej koncepcji pracy szkoły.
CELE SZCZEGÓŁOWE
- wzmocnienie działań na rzecz rozwoju najbardziej utalentowanych uczniów;
- stwarzanie odpowiednich warunków do ujawniania, pobudzania i rozwijania zdolności;
- • wspierania rozwoju ucznia;
- • przeciwdziałanie trudnościom społecznym i emocjonalnym;
- tworzenie atmosfery życzliwości i świadomości potrzeb uczniów zdolnych;
- kształtowanie umiejętności dokonywania samooceny, planowania własnego rozwoju;
- dostarczanie wiedzy o wyższym stopniu trudności, zgodnie z rozwojem intelektualnym uczniów i ich uzdolnieniami;
- kształtowanie postaw twórczych;
- otoczenie ucznia, osiągającego mierzalne sukcesy w konkursach, opieką oraz zindywidualizowanie kształcenia;
- promocja osiągnięć uczniów w szkole i środowisku lokalnym oraz wspieranie inicjatyw podejmowanych przez uczniów.
UCZEŃ ZDOLNY
Uczniowie szczególnie zdolni charakteryzują się dwiema podstawowymi cechami: ponadprzeciętnymi osiągnięciami i zdolnościami do takich osiągnięć.
Uczniowie zdolni:
- uczą się szybciej, także na pamięć,
- osiągają wysokie ( a nawet wybitne) wyniki w nauce,
- opanowują szerszy zakres materiału,
- są dociekliwi,
- obejmują rozumienie materiału, rozwiązywanie problemów, umiejętność świadomego kierowania własnymi procesami umysłowymi,
- mają urozmaicone cele uczenia się i zaspakajania ciekawości, zainteresowań i ambicji, odległych planów życiowych,
- bardziej zależy im na nagrodach,
- mają szeroki zakres uwagi, są zdolni do koncentracji i wytrwałości w realizacji zadań,
- są zdolni do samodzielnej i efektywnej pracy,
- wykazują zdolność wnikliwej obserwacji,
- wykazują wysoką sprawność umysłową i szybką reakcję na nowe pomysły,
- mają niezwykłą wyobraźnię.
REALIZATORZY PROGRAMU
Program realizują:
a) Dyrektor poprzez: zapewnienie optymalnych warunków do pracy z uczniem zdolnym, pozyskiwanie funduszy na podejmowane zadania, współpraca z rodzicami, środowiskiem, władzami lokalnymi i organizacjami wspomagającymi szkołę w działaniach skierowanych na wspieranie uzdolnień i zainteresowań, organizowanie warunków do udziału w konkursach i koordynowanie pracy z uczniem, którego nieobecność na zajęciach miała związek z udziałem w konkursach, zawodach, warsztatach itp., promowanie nauczycieli podejmujących pracę z uczniami uzdolnionymi, osiągającymi wyróżniające efekty swojego działania (np. przez przydzielenie dodatku motywacyjnego, nagrody), inicjowanie i wspieranie przedsięwzięć edukacyjnych, innowacji wzbogacających ofertę dydaktyczną szkoły.
b) opiekun ucznia szczególnie zdolnego ( nauczyciel przedmiotu głównego)poprzez: wspieranie ucznia przy realizacji programu, współpraca z wychowawcą ucznia, pedagogiem, innymi nauczycielami ucznia oraz jego rodzicami w celu zapewnienia mu harmonijnego rozwoju umysłowego i psychofizycznego, przygotowanie ucznia do udziału w konkursach, przekazywanie wychowawcy, dyrekcji szkoły i rodzicom informacji o uzyskanych osiągnięciach ucznia szczególnie zdolnego, promowanie ucznia i jego osiągnięć na terenie szkoły i poza nią, poszerzanie zainteresowań i umiejętności ucznia poprzez udział w przedsięwzięciach szkolnych i pozaszkolnych.
c) nauczyciele poszczególnych przedmiotów poprzez : indywidualizowanie na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych programu pracy z uczniem zdolnym, współpraca z opiekunem ucznia zdolnego, z rodzicami, pedagogiem szkolnym, umożliwienie uzupełnienia zaległości z przedmiotu, wynikłych z przyczyn niezależnych od ucznia, takich, jak: udział w konkursach, przesłuchań, warsztatach itp., utrzymywanie wysokiego poziomu wymagań, wskazywanie dodatkowych źródeł wiedzy, wspieranie i motywowanie ucznia do ciągłego rozwoju.
d) Wychowawcy poprzez: gromadzenie dokumentacji o sukcesach szkolnych i pozaszkolnych ucznia w trakcie nauki w szkole, stały kontakt z nauczycielem przedmiotu głównego, oraz z pedagogiem szkolnym, jeśli wymaga tego sytuacja ucznia.
e) pedagog szkolny poprzez: ciągłą współpracę z nauczycielami, szczególnie z nauczycielem przedmiotu głównego, rozpoznawanie warunków życia i nauki ucznia, współpraca z rodzicami, środowiskiem i organizacjami wspomagającymi szkołę w działaniach skierowanych na wspieranie uzdolnień i zainteresowań, stwarzanie warunków do korzystania ze zorganizowanych form pomocy pedagogicznej i psychologicznej, organizacja doradztwa dla rodziców w zakresie pracy ze zdolnym dzieckiem, zachęcanie rodziców do wspólnego analizowania osiągnięć uczniów i planowania dalszego ich rozwoju.
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI W ZAKRESIE WSPIERANIA ZAINTERESOWAŃ
I UZDOLNIEŃ
a) nauczyciel ściśle współpracuje z rodzicami ucznia szczególnie zdolnego, angażuje ich w rozwijanie zdolności ich dzieci,
b) informowanie (wychowawca, nauczyciel przedmiotu głównego, nauczyciele oraz pedagog) na bieżąco rodziców o postępach dziecka,
c) organizacja doradztwa dla rodziców w zakresie pracy ze zdolnym dzieckiem, zachęcanie rodziców do wspólnego analizowania osiągnięć uczniów i planowania dalszego ich rozwoju ( pedagog),
d) udział rodziców w konkursach, przesłuchaniach i koncertach prezentujących osiągnięcia i umiejętności uczniów,
e) organizacja spotkań z rodzicami, podczas których dzieci prezentują swoje osiągnięcia i umiejętności,
f) wsparcie Rady Rodziców w działaniach szkoły na rzecz rozwoju ucznia uzdolnionego,
UCZEŃ SZCZEGÓLNIE ZDOLNY:
a) ma zwiększoną tygodniową liczbę godzin z przedmiotu głównego lub zespołu o 2/3,
b) od nauczyciela przedmiotu głównego otrzymuje materiał dodatkowy lub o podwyższonym stopniu trudności do pracy na lekcji i w domu,
c) jest promowany na terenie szkoły i poza nią,
d) aktywne uczestniczy we wszystkich koncertach szkolnych,
e) aktywne uczestniczy w konkursach i przesłuchaniach,
f) aktywne uczestniczy w szkolnych i pozaszkolnych warsztatach, konsultacjach,
g) jest publicznie nagradzany,
h) otrzymuje pomoc stypendialną ( stypendia rady rodziców, burmistrza miasta Pisz, dyrektora CEA),
i) na dwa tygodnie przed wyjazdem na konkurs-otrzymuje różnicowane zadania kontrolne i domowe (większa elastyczność wobec ucznia),
j) ma prawo do grania zmienionego programu na przesłuchaniach i egzaminach z powodu wyjazdów na konkursy w terminie bliskim przesłuchań i egzaminów,
k) pracuje w atmosferze sprzyjającej, przekonaniu o konieczności ich ciągłego rozwoju oraz pracy samokształceniowej.